auspair.blogg.se

Roadtrip

Kände att roadtrippen förtjänade sitt eget inlägg, men inlägget innan (efter?) det här är också nytt

Lör 30 Juni

Klockan 5 på morgonen ringde alarmet hemma hos Travis, och vi började snabbt packa våra saker. Allt som skulle med trycktes in i Travis bil, och ca 6.30 var vi på väg. Travis guideade mig ut på motorvägen (Indian Ocean Dr, route 60, för de som vill följa vilken väg vi åkte) och sedan var det mer eller mindre rakt fram. Det tog oss några timmar innan vi gjorde vårt första stop i Lancelin, en liten stad vid kusten där de flesta är pensionärer. Det var fint, och vi tog en liten promenad på stranden för att sträcka på benen, köpte lite frukost, och sedan var det tillbaka in i bilen, den här gången med Travis som chaufför, och ut på motorvägen igen.

Det var inte mycket att se mellan städer, mest gräs och buskar och sand, men det var några utsikter som var fina. Nästa stad vi stannade i blev Cervantes, och där sträckte vi på benen och tankade innan vi for vidare. Den här gången körde jag, och vi följde kusten hela vägen tills den vägen vi var på, route 60, gick ihop med route 1, Brand Hwy. Den vägen följde vi ända upp till Geraldton, där vi stannade och käkade lunch, samt tankade. Sedan bar det av hela vägen till Canarvon, där vi käkade en väldigt sen middag och tankade lite mer, och sedan försökte vi ta oss sista vägen till Coral Bay, men då vi kände oss lite trötta bestämde vi oss för att sova i bilen och tog in på Lyndon River West rest area för natten. Det var ett flertal andra husvagnar och bilar där, men var väldigt tyst och lugnt.

Sön 1 Juli

Efter en väldigt “bekväm” natt i baksätet av Travis bil (som heter Bruce för övrigt) tog vi oss ut ur vårt 5-stjärniga rum och packade om bilen för färd. Vi hade bara ca en timme kvar att köra innan vi kom till Coral Bay, där Liz och Bernie väntade på oss. Åter igen packade vi om alla grejer, men den här gången packade vi ner dem i en gummibåt som vi sedan åkte med ut till deras stora segel båt.

Efter att ha packat om allt IGEN mötte vi upp med Jonna och Ben, som seglade på en båt som hette Wimawey (som låten från lejonkungen!), och tillsammans begav vi oss ut till en skölpadds mat station (turtle feeding station) och snorklade. Jag hade fått låna en wetsuit av Liz, och de hade en extra snorklings mask och simfötter som jag kunde använda. Det var väldigt roligt, och vi såg en massa sköldpaddor som blev tvättade av andra små fiskar. Vi såg även en stingray och en liten haj! En av de ofarliga varianterna så klart, men det var lite pirrigt att vara så nära en haj. Det var även en massa andra små och stora fiskar, coraller, och gigantiska musslor, sånna som man ser på film med pärlor i, alldeles vågiga!

Det började snart blåsa för mycket för att vi skulle våga fortsätta snorkla, så vi klättrade tillbaka upp i gummibåten och åkte tillbaka till segelbåten. Efter att vi spolat av oss och klätt på oss varma kläder igen åkte vi in till Coral Bay för att titta runt i den lilla staden.

(Travis mobbar mig och tvingar mig skriva om staden…) Coral Bay är en liten stad på ca 200 invånare, väldigt söt men turistig, och precis intill stranden. Campingplatsen, menad för husvagnar och tält men även occuperad av husbilar och folk som sover i sina bilar, tar upp största delen av den platta gräs sträckan vid stranden, och lite längre upp ligger ett resort för de som föredrar komforten av sängar och rum som städas var dag. Det finns en liten pol där,knappt större än två eller tre simtag, men under tiden jag var i Coral Bay såg jag den aldrig användas. Åt andra hållet, närmare den stora vägen, ligger ett backpacker hotell, ett ställe där, fast jag aldrig varit inne, jag kan se framför mig små rum med fler enkelsängar än det någonsin bör vara i ett rum. Backpacker hotellet ligger nästan i direkt anslutning med det lilla “köpcentret", snarare en samling av diverse turist shoppar, ett bageri, och en affär med varor sålda dubbelt så dyrt som i en vanlig stad, endast på grund av det faktum att nästa affär ligger an handful mil bort, än ett centrum. En bensinmack som använder samma princip som affären, ligger halvägs mellan båtrampen och den lilla staden, det enda som skiljer dem åt är diverse hyddor gjorda av metall, hem åt en grupp marin studenter. Jag föreställer mig att det är tomt här när det inte är fullt av turister, men barnaskratt och bikiniklädda kroppar dekorerade med leenden ger staden ett lyft och den känns fylld av liv och glada minnen. Det är folk precis överallt, trottoaren flockas av människor, cyklar, sparkcyklar, och skateboards, och vägen delas utav bilar, husvagnar, och fyrhjulingar som hyrs ut för att utforska sanddynorna med.

Mån 2 Juli

Att sova på en båt var mycket skönare än jag väntat mig, det var nästan som en vagga. Efter att ha sovit ca 11 timmar gick jag upp och joinade omvärlden. Det var fint väder, så vi hade planerat att dyka, men jag har varit förkyld i 3-4 veckor och kände mig rätt krasslig, så för säkerhetsskull stannade jag på båten medan Travis och Liz dök.

Jag hade fått i uppdrag av Travis att skriva klart allt i min blogg fram till roadtrippen så att jag kunde uppdatera min blogg, så medan de var borta satt jag och skrev. Som ni kanske märker slutförde jag mitt uppdrag, och Travis berättade om hajen med leopardmönster han såg när han dök. När han och Liz var torra och klädda igen, käkade vi lite lunch, och sedan satte vi av för att segla. Vi skulle försöka ta oss ut ur kanalen vi var i, men efter ca en halvtimme utav höga vågor och motvind bestämde vi oss för att vända. Det var för svårt och inte värt det. Så vi hittade något annat ställe att lägga ankare på, och chillade resten av dagen. På kvällen såg vi Ready Player One efter att ha käkat middag.

Tis 3 Juli

Det regnade hela Tisdagen, så det hände inte super mycket. Vi hörde regnet från vårt rum, och Travis föreslog att vi skulle bada i regnet. Eftersom jag är van vid kyla och regn (tack Sverige) drog jag på mig min bikini och följde med honom upp, och när han stannade i dörren och ångrade sig sprang jag förbi och kastade mig ner i vattnet. Eftersom jag redan var i hade Travis inte mycket val, utan han var tvungen att följa efter. Det var inte så farligt kallt när man väl var i, men när vi skulle upp igen var det värre. Vi klädde oss varmt dock, och spenderade större delen av dagen med att läsa varsin bok ihopkurade i soffan. På eftermiddagen ringde Liz och Travis til Austin, Travis bror, så vi pratade med honom en stund, och på kvällen såg vi den nya Tomb Raider filmen. Den var helt okej, det märktes dock att den var baserad på ett tv spel.

Ons 4 Juli

På onsdagen seglade vi en del igen! Det var fint väder, så Travis och jag hade placerat oss i solen med våra böcker medan vi seglade, men vi hann inte läsa speciellt mycket. Snart såg vi delfiner, valar, sköldpaddor, och Dugongs, även kända som sjökor! Vi såg även en haj, strax över 2 meter lång, som simmade under båten. Sjökorna kom också väldigt nära, och simmade förbi oss när vi stannade. Det var två vuxna och en mindre sjöko, så de var en liten familj! Rätt söta, fast de har så platta näsor! Tillslut kom vi fram dit vi skulle och kastade ankare. Vi lagade middag och istället för att se film spelade vi Scrabble, för det tyckte jag verkade kul. Ett tag såg det ut som att jag skulle förlora, men till sist lyckades jag överta Travis och kom näst sist istället! Haha!

Tors 5 Juli

Tyvärr var Torsdag vår sista dag på båten, för jag behövde vara tillbaka och tillgänglig att jobba på Lördagen. Vi seglade därför närmare in till hamnen, packade alla våra grejer, och lastade på allt på gummibåten. Vi hjälpte Liz och Bernie med lite shopping, innan vi sorgligt nog var tvungna att ta farväl.

Sedan bar det av. Vi följde route 1, precis som vi gjorde på dit vägen, och stannade på Gladstone Scenic Lookout, en upphöjd plattform som hade väldigt vacker utsikt. Vi gick omkring en stund för att sträcka på benen och ta lite kort, samt kolla på de smått underliga templen som hade byggts utav folk som lämnade små saker att minnas deras nära och kära som gått bort med.

Efter det fortsatte vi hela vägen till Geraldton, där vi stannade för proviant, och för att kolla ut ett ställe att spendera natten på. Vi hade sagt att vi skulle försöka ta oss ner till stranden och campa där, men vi upptäckte efter ca en timmes körning att vi missat svängen för det, så vi tog första bästa sväng till höger och hamnade vid Waigen Lakes. När vi kom dit var det bäcksvart så vi parkerade bara och packade om bilen så att vi kunde rulla ut vår lilla madrass och sova.

Fre 6 Juli

När vi vaknade insåg vi att det faktiskt var ett väldigt fint ställe vi sovit på. Precis intill en å, med vad vi tror är en höfarm bredvid, var det väldigt grönt och öppet. Efter att ha mornat oss ett tag med den vackra utsikten, satte vi av mot Dongara för att fixa frukost.

Efter lite mer körning stannade vi vid ett turist stop vid vad Google säger var Lipfert Island, men jag är inte helt säker. Vi hittade en strand i alla fall, och sprang runt på den en stund för att sträcka på benen. Travis föreslog ett race, och tyvärr måste jag medge att han vann, men jag skyller på att han fuskade och började före mig…

Efter det tog vi oss till Jurien Bay, där vi fyllde på med bensin och snacks. Snacks är viktigt när man är på roadtrip! Typ livsviktigt! Det enda som är viktigare än snacks är dricka, och vi tog oss igenom en hel del flaskor, så vi fyllde på dem med vatten (som var riktigt äckligt för övrigt…)

När vi var påväg upp till Coral Bay körde vi förbi The Pinnacles, ett ställe som jag och Leandra sagt att vi skulle se men som vi aldrig gjorde, och vi sa att vi skulle kolla på dem när vi var på väg tillbaka, så när vi kört förbi Cervantes svängde vi upp för att kolla på The Pinnacles. Vi visste att det var träd som blivit till sten, och vi båda var lite halv intresserade, men när vi kom fram och insåg att de tog betalt för att släppa in oss vände vi om och tog några bilder genom fönstret. Busigt! Men vi kände att det inte var värt speciellt mycket pengar att kolla på stenar…

Efter det stannade vi för att springa omkring på en sanddy, strax innan den lilla lilla byn Grey. Vi åkte in i Grey för att se vad det var för liten stad, och det var en “self sustained" by, som odlade all sin mat själva. Vi åkte till stranden och tog några bilder eftersom det var rätt fint, och sedan lämnade vi den lilla byn Grey bakom oss.

Efter Grey tog vi oss hela vägen tillbaka tll Travis, och vi packade ur bilen. Det var skönt att vara framme, och jag åkte snart hem. Nicole informerade mig om vilka timmar jag behövde jobba över kommande vecka, och då jag inte behövdes förrän lunchtid på lördagen åkte jag ut till en liten shisha bar tillsammans med Travis, Ethan, Jess, Mitchell, David, och Dylan. Det var trevligt, och vi käkade mumsiga pommes! Jag följde med Travis hem för att sova där en sista gång innan min vecka av att inte kunna träffa honom pga jobb, och vi såg Howl’s Moving Castle innan vi somnade.